Mploy - משימת המשימות: כך נאזן בין קריירה למשפחה

Mploy - משימת המשימות: כך נאזן בין קריירה למשפחה

משימת המשימות: כך נאזן בין קריירה למשפחה

בכל תחילת שנת לימודים, או עם היציאה לחופשת הקיץ, משפחות רבות חוזרות ומתמודדות עם שאלות רבות הנוגעות לאיזון העדין שבין הקריירה ובין חיי המשפחה. לצד האתגר הגדול של ניהול המחויבויות המרובות שיש לנו בחיים, רובנו היינו רוצים לבלות כמה שיותר זמן עם האנשים החשובים לנו ביותר. אמנם, מדובר באתגר לא קטן. במאמר זה נציג כמה אסטרטגיות שיכולות לסייע למשפחות רבות להתמודד עם האתגר המדובר, על הצד הטוב ביותר.

קביעת סדר עדיפויות

החיים דורשים מאיתנו בכל רגע נתון קשב מלא למשימות ולמטרות שלנו. אם אפשר היה, היינו רוצים להצליח בעבודה, לתחזק קשר זוגי בריא, להיות הורים מעורבים, להשקיע בהשכלה שלנו, לסייע להורים שלנו על כל הכרוך בזה וגם להספיק לתרגל יוגה כל ערב. אנחנו רוצים הכול, אבל המציאות מאלצת אותנו להכיר בעובדה שאי אפשר להשקיע את מלוא הקשב בכל משימה, בכל רגע נתון. לכן, כדי לצלוח כמה שיותר מהמשימות הללו בהצלחה, אנו נדרשים לערוך סדר עדיפויות.

ייתכן וזו נשמעת כמו עצה ברורה מאליה וכזו שפשוטה ליישום. אולם, ברגע האמת, אנו עלולים לגלות כי מדובר במשימה מורכבת משציפינו. כדי שנוכל לוודא שאנו עורכים את סדר העדיפויות הטוב ביותר עבורנו, אנו נדרשים לחשוב מחדש על החיים שבנינו ועל הערכים שלנו. אם הזמן שאנו מקדישים לילדים בערב איננו מספק אותנו (או אותם), מומלץ לחשוב מחדש על השעות הארוכות שאנו מבלים במשרד. אם קידום בעבודה הוא המטרה ש"תסדר" את העתיד שלנו כמשפחה, אולי זה בדיוק הזמן להשקיע שעות נוספות שישתלמו בסופו של דבר. חשוב לזכור, סדר העדיפויות משתנה מעת לעת. לכן, מומלץ מדי פעם לעצור ולשאול את עצמנו האם האופן בו אנו מחלקים את הזמן שלנו עדיין משרת אותנו

תכנון מקדים שיחסוך הרבה מאוד כאב ראש

שבוע העבודה שלנו, אשר לרוב מתנהל בין ראשון לחמישי, הוא הזמן העמוס ביותר בשבוע. לכן, בסוף השבוע, מומלץ לעצור לרגע ולתכנן מראש את השבוע הבא. הכנת רשימה של כל המטלות שמצפות לנו לשבוע הבא יכולה לעשות סדר בראש ובעיניים. כך, נוכל לאתר מראש את הזמן הפנוי שאנו חשים שבורח לנו מבין האצבעות. אלו כמה מהמשימות שהתארגנות מראש אליהן, יכולה לפנות לנו את הזמן שרצינו להקדיש למשפחה:

  • להכין ארוחות מבושלות לכמה ימים
  • לתכנן ולחלק מראש את ההסעות של הילדים
  • לפתוח את המחברות יחד עם הילדים ולעבור על כל המשימות
  • לקבוע תזכורות רבועות בנייד עבור ביקורים מתוכננים אצל הרופא, אירועים שונים, חגים ומועדים
  • לקבוע מראש זמן לערוך קניות
  • לתאם מראש מועדי פגישות בעבודה

משימות קטנות אלו דורשות קשב רב ובעיקר זמן במהלך השבוע העמוס ממילא. בעזרת ההכנות הקטנות הללו, נגלה מחדש את הזמן שלנו ונגיע למקום מאוזן יותר בין הבית לעבודה.

ניהול משא ומתן על גמישות בשעות העבודה

הבית ומקום העבודה שלנו הם שני המקומות שאנו מבלים בהם את מרב הזמן שלנו. לכן, חשוב לבנות מערכת תמיכה בכל אחד מהמקומות האלו. בן או בת הזוג שלנו יכולים להיות המועמדים המובילים לתפקיד בכל מה שנוגע לבית. אך ייתכן ואנו זקוקים ליד מושטת מחוץ למסגרת המשפחתית. כאן נכנסים לתמונה המשפחה המורחבת, החברים הקרובים או אנשי מקצוע מתאימים. באותו האופן, גם במקום העבודה מומלץ לחפש אחר האדם עליו נוכל לסמוך בעיניים עצומות. בין אם זה קשור לענייני עבודה או דווקא לתמיכה רגשית או מנטלית במהלך יום עבודה שדורש מאיתנו אנרגיות רבות. מציאת העוגנים הללו יכולים להעניק לנו את השלווה המדויקת לה אנו זקוקים, כזו שתאפשר לנו לקחת כמה נשימות עמוקות ולהשיב את הצבע ללחיים שלנו. הרווחה הנפשית שלנו יכולה לסייע לנו באופן משמעותי להתמודד עם העומס בעבודה ובבית, ולהתפנות רגשית לכל מה שדרוש בכל אחד מהמקומות החשובים האלו.

לגייס את החצי השני שלך לתהליך

אם במהלך הלימודים זכית בפרס עבור פרויקט מצטיין, השתתפת בפאנלים שונים או ייצגת את המחלקה שלך בלימודים – זה בדיוק הזמן לציין את זה. בשלב זה ניתן לפרט בקצרה על הנושאים הבאים:

  • זכיה במלגה מקצועית או חברתית
  • ניסיון התנדבותי רלוונטי
  • תעודות הוקרה או הצטיינות במהלך התואר
  • השתתפות בכתיבה או עריכה של טקסטים אקדמאיים

לחלוק חוויות והתמודדויות

בהמשך לסעיף הקודם, עלינו לזכור שמעגלי תמיכה עם אנשים הקרובים לנו ומתמודדים עם מצב דומה – חשובים מאין כמוהם. אנשים אשר מתמודדים גם הם עם הצורך לאזן בין הבית למשפחה יכולים להבין אותנו גם מבלי שנוציא מילה מהפה. כך, נוכל לחלוק חוויות, לדבר על ההתמודדויות והקשיים, על השאיפות ועל כל נושא שחשוב לנו. כך נוכל גם להרוויח שותפים נוספים לדרך ואולי גם ללמוד על פתרונות שעוד לא חשבנו עליהם. ישנן קבוצות רבות שעוסקות בנושא בכל הרשתות החברתיות, במעגלי אימהות או אבות וייתכן שנוכל למצוא את התמיכה שחיפשנו אפילו במהלך שיחה קלילה עם הורי החברים של הילדים.

יצירת רשת תמיכה כזו יכולה לספק הרבה יותר מתמיכה רגשית. ניתן להיעזר בחברים החדשים שלנו כדי להפוך את מטלות היום-יום לפשוטות יותר ולתכנן סדר יום משותף. ניתן לתכנן יחד הסעות משותפות עבו הילדים לבית הספר או לחוגים, לקבוע ימי משחק קבועים אחר הצהריים עם סבב השגחה של ההורים, עזרה בעת חירום ועוד. בזכות קבוצות הווטסאפ, התיאומים הללו הופכים פשוטים מתמיד.

להגביל את מספר הפעילויות אחר הצהריים

הורים רבים מלאי כוונות טובות רושמים את ילדיהם למגוון רחב של חוגים, פעילויות העשרה ומפגשים שונים עם ילדים בני גילם. על אף המוטיבציה המובנת, כל פעילות כזו דורשת מערכת שלמה של הסעות, ארוחות, תשלומים ותיאומים. כנראה שגם הזמן החשוב שחסר לנו עם הילדים הוא תוצאה של עודף פעילויות מחוץ לבית, אשר מצמצם את הקשר עם הילדים לתיאומים והסעות ברכב.

כדי להתמודד עם התופעה הזו, מומלץ בתקופות מסוימות להגביל את מספר הפעילויות שאנו קובעים לילדים (ולעצמנו) לאחר שעות העבודה ובית הספר. כך נרוויח בחזרה את הזמן עם הילדים, הזמן שנדמה לנו שאין ממנו מספיק. זה בדיוק הזמן להתעדכן בחוויות מבית הספר, לעזור בשיעורי הבית ובעיקר למנוחה מתפקיד הנהג. מדובר בזמן פנוי שיועיל לכל הצדדים.

לקדש את הרגעים הקטנים

תכנון טקסים סביב הרגעים הקטנים שאנו מקדשים בחיי המשפחה, יכול לחולל פלאים באיכות המפגש שאנו חווים יחד. גם אם מדובר בזמן המקלחת או ארוחת הערב, שייק הפירות של הבוקר או הפתק שאנחנו משאירים לילדים בשקית של הסנדוויץ'. להקדיש רגע נוסף של מחשבה שתעזור לרגעים הקטנים הללו להפוך לטקס שאנו מצפים לו כל בוקר או ערב. מדובר בצעד קטן אך משמעותי לרווחה שלנו ושל המשפחה שלנו, בדרך לאיזון בין הקריירה למשפחה.

לקחת רגע לעצמך

הקדשת רגע אחד לעצמך ביום צריכה להיות בראש סדר העדיפויות שלך, גם בתקופות עמוסות במיוחד. היכולת לקחת צעד אחורה מרשימת המטלות, היא לא יכולת ברורה מאליה. שעה ביום המוקדשת לשמירה על כושר, צפייה בפרק בסדרה בערב כדי לנקות את הראש, או אפילו יצירה מהמשרד לארוחת צוהריים באוויר הפתוח – כל אלה יכולים להקפיץ בחזרה את האנרגיות שלך להמשך היום. אז בין אם הזמן הפנוי המועדף עליך הוא בבית או בעבודה – חשוב לקחת את הרגע הזה. לא מדובר בצעד אנוכי, אלא לצעד שיהפוך אותנו לסבלניים יותר לאלו שאנו אוהבים.