Mploy - המדריך לכתיבת קורות חיים

Mploy - המדריך לכתיבת קורות חיים

המדריך לכתיבת קורות חיים

תהליך חיפוש העבודה עשוי להיות מאוד מאתגר ולעתים קרובות, מלווה בתחושות מעורבות. עם כל ההתרגשות והציפיה, תמיד קיים החשש שנצטרך לנהל את מסע החיפושים הזה זמן רב ולהיתקל בלא מעט התנגדויות. לא משנה אם זו העבודה הראשונה שלך, או שהתחלת לחשוב על הסבה מקצועית באמצע החיים, קורות החיים הם הכלי החשוב ביותר שעומד לרשותך במסע אחר אפיק התעסוקה החדש. כדי להקל על התהליך החשוב הזה ולסייע לך להציג את עצמך באופן הטוב והמוצלח ביותר, ערכנו עבורך את המדריך השלם לכתיבת קורות החיים.

הסדר האידיאלי לחלוקת הטקסט בקורות החיים

כדי שקורות החיים שלנו ייקראו באופן נהיר וקוהרנטי, יש סדר מסוים שמומלץ לדבוק בו. בהמשך המאמר, נגלה כי קיימים למעשה שלושה סוגי פורמטים לכתיבת קורות החיים. עם זאת, אלו הסעיפים שלרוב יהיה צורך לכלול ללא קשר לסוג קורות החיים.

  • פרטים אישיים מעודכנים: שם מלא, כתובת מגורים, כתובת מייל, קישור לעמוד לינקדאין ועוד.
  • מבוא: פסקה קצרה המתארת את הכישורים והמטרות, או לחלופין מסכמת את קורות החיים – על כך נפרט יותר בהמשך.
  • השכלה: שם האוניברסיטה או המכללה, חוג ראשי ומשני, מיקום הלימודים, תאריך סיום (אין צורך לציין תיכון, אלא אם כן אין בידך השכלה על-תיכונית).
  • ניסיון מקצועי רלוונטי בלבד
  • רקע צבאי: מספר נקודות על תפקידים וכישורים, תעודת הערכה ומועד תחילת וסיום השירות
  • פרויקטים אישיים – קישור לתיק עבודות מקוון (אם קיים), רשימת פרויקטים שהנהגת או השתתפת בהם כדמות מפתח ורלוונטיים למשרה הנוכחית
  • כישורים ומיומנויות: בהקשר לניסיון תעסוקתי או אישי – חשוב להציג במידתיות וצניעות
  • שפות: לכל שפה מציינים שלושה סעיפים – רמת כתיבה, רמת קריאה ורמת דיבור, בסקאלה שנעה בין רמה מספקת לרמת שפת אם.

בכתיבת קורות החיים יש לגעת בכל אחד מהסעיפים הללו באופן מתומצת, ברור ונקי. כך לדוגמה, לאחר הכותרת "ניסיון צבאי", לציין 2-3 תפקידים משמעותיים וכישורים נרכשים, אשר לא עולים על שורה לכל אחד.

להתאים את קורות החיים לתחום המקצועי שלך

להתאמת קורות החיים לתחום המקצועי שלך יש יתרון משמעותי במיוחד – הם ממוקדים, מנוסחים היטב ונוגעים בדגשים שהמעסיק הפוטנציאלי שלך זקוק להם. לכן, אין טעם לציין כל ניסיון שצברת בתחום הזבנות או המלצרות. אם מדובר במשרה הקשורה לעולם הטכנולוגי – מומלץ למקד את כל הסעיפים הקבועים מהפסקה הקודמת בכישורים הטכניים שנרכשו – עבודה עם תוכנות, תחזוקת ציוד, לימודים או קורסים בבית הספר או האוניברסיטה שעסקו בהם ורלוונטיים כיום, וכמו כן פרויקטים אישיים הקשורים בעולם התוכן הזה. חשוב להקדיש רגע של מחשבה ולציין את הניסיון המקצועי הרלוונטי ביותר למשרה. אין צורך לחשוש ממספר שורות מצומצם בשל כך. הן יעשו רושם טוב בהרבה מאשר המאמץ לנפח את הניסיון המקצועי שאיננו קיים באמת. במקרה הזה – זו לא הכמות, זו האיכות.

ומה אם אין לי ניסיון?

בבואנו לכתוב קורות חיים, רבים מאיתנו נתקפים חוסר ביטחון – מדובר בעניין טבעי לחלוטין. הדרישה להפוך תקופות שונות בחיינו לרשימה של הישגים, או לכמת את הכישורים שלנו, היא דרישה שעלולה לעורר חוסר נוחות ממגוון סיבות. הסיבה המובילה תתעורר במקרה בו אנו חשים שאין לנו את הניסיון העשיר הדרוש למשרה אליה אנו פונים וכי קורות החיים שלנו נראים דלים במיוחד על רקע הנייר הלבן. כדי להתמודד עם התופעה המוכרת הזו, יש כמה אסטרטגיות בהן ניתן לנקוט.

  • התנסחות באופן שאיננו מדגיש את המחסור בניסיון – לומר תמיד מה כן עשינו, אבל לעולם לא מה לא עשינו.
  • דגש על פרויקטים שנעשו – על ההישגים שכן צברת, חשוב לפרט כמה שיותר ולמקם אותם באזור מרכזי בקורות החיים.
  • לציין כי המלצות יימסרו לפי דרישה בסוף המסמך

כך, ניתן להסית את תשומת הלב של הקורא לנתונים הרלוונטיים למשרה ולהצניע את הפערים בניסיון הרלוונטי.

לבחור את הפורמט הנכון ביותר

יש כמה אסטרטגיות שניתן לבחור מהן כאשר ניגשים לכתיבת קורות חיים. קיימים שלושה פורמטים בסיסיים של מסמך קורות חיים, אשר משמש את מחפשי העבודה כיום. לכל אחד יתרונות וחסרונות הנוגעים למבנה הטקסט. נפרט עליהם בהמשך, כדי לסייע לך לבחור את הדרך המתאימה ביותר עבורך.

קורות חיים כרונולוגיים (הפוכים)

מבנה זה הוא הפופולרי ביותר ומתאים כמעט לכל מי שמחפש עבודה. מדובר בפירוט היסטוריית העבודה על פי המועדים בהם מילאת את התפקיד, כאשר התפקיד האחרון שלך יופיע בראש העמוד.

קורות חיים פונקציונאליים

סוג קורות חיים אלה מתמקדים בכישורים ולא בהיסטוריה התעסוקתית שלך, אשר מסודרת לפי סדר כרונולוגי. פורמט זה של קורות חיים משמש אנשים המחפשים אחר שינוי קריירה או מי שמעוניין להצניע פערים בתקופות העסקה שונות. כך, במקום קטגוריות של מקום עבודה, הכותרות יהיו המיומנויות שנרכשו לאורך השנים.

פורמט קורות חיים משולב

בקורות חיים משולבים אנו בוחרים אלמנטים שונים משני הפורמטים הקודמים (פונקציונאליים וכרונולוגיים). פורמט זה נמצא בשימוש נפוץ של מועמדים למשרה אשר רכשו מיומנויות וניסיון רב בתחומם. כך, משלבים קטע על היסטוריה תעסוקתית רלוונטית לתפקיד אליו מתמיינים, כאשר בנוס, יופיע קטע נרחב המפרט את המיומנויות הנרכשות.

שאלת השאלות – באיזה פורמט עלי לבחור?

למרבה המזל, כנראה שהתשובה פשוטה במיוחד. הפורמט שמתאים לרוב מחפשי העבודה הוא הפורמט הכרונולוגי ההפוך. ההתאמה נכונה גם לצד השני – למקבל קורות החיים. רוב המעסיקים רגילים לראות ולקרוא קורות חיים כרונולוגיים, אחרי הכל, מדובר בפורמט הסטנדרטי למחפשי עבודה בכל תחום וענף בארץ. כמה טיפים מנצחים לכתיבת קורות החיים, בכל פורמט גם אם עוד לא החלטת איזה פורמט הכי מתאים לצרכים שלך, יש כמה עקרונות ששווה לשים לב אליהם מבעוד מועד. לסדר את פרטי יצירת הקשר כל מעסיק שיקבל את קורות החיים שלך, צריך לדעת בראש ובראשונה כיצד ניתן ליצור עמך קשר. לכן, רשימת הפרטים האישיים תמצא לרוב בראש העמוד. אך לא רק המיקום קובע – גם גודל הגופן. הנה רשימה קטנה שיכולה לעשות לך סדר בראש:

  • שם מלא, הגופן הגדול ביותר בעמוד
  • מספר טלפון
  • כתובת דוא"ל מעודכנת והולמת, לדוגמה סיומת מייל של ג'ימייל, שם משתמש ברור
  • קישור לפורטפוליו מקוון (אם יש)
  • פרופיל LinkdeIn

אמנם, אנו חיים בעולם בו רוב הצעות העבודה מגיעות אלינו ונענות בחזרה דרך המייל, לכן, אין חשיבות משמעותית במיוחד לציון המייל בראש העמוד. יחד עם זאת, למקרה שקורות החיים יודפסו או יועברו לבחינה של מחלקה אחרת במקום העבודה שפנית אליו, אנו ממליצים עדיין לציין אותו כחלק מהפרק על יצירת קשר ופרטים אישיים.

בנוסף, טרם כתיבת קורות החיים והשליחה, מומלץ לוודא שכל הקישורים המצורפים אכן מעודכנים ואינם שבורים ויביאו לעמוד לא ידוע. נקודה נוספת לגבי מספר הטלפון – כיום, רבים מאיתנו לא משתמשים בתיבת הדואר הקולי בזכות האפליקציות השונות להעברת מסרים והשארת הודעות קוליות. לכן, מומלץ לנטרל את תיבת הדואר הקולית במכשיר או לשים תזכורת לבדיקה יומית, על מנת שלא יתפספסו הודעות חשובות.

כתיבת מבוא מנצח לקורות החיים

כתיבה איכותית של מבוא לקורות החיים שלך יכול לעשות את רוב העבודה. בשלב זה, מוצגים בקצרה הכישורים העיקריים שלך, אשר נועדו לעשות את הרושם הראשוני על הקורא. בדיוק מסיבה זו, חשוב להבין את הדקויות של כתיבת קטע זה.

מגייסים ומעסיקים רבים מקדישים מספר שניות בודדות לטקסט של קורות חיים לפני שיחליטו אם המועמד רלוונטי למשרה או לא. לכן, מומלץ להשתמש בגופן מודגש חלקים שאנו רוצים שיקפצו להם לעיניים כמו היכרות עם תוכנות מסוימות, עבודה עם חברות מובילות או כלים משמעותיים שרכשת לאורך הדרך. כך, קורא המסמך יכול לאתר בקלות רבה יותר את הכישורים המתאימים כבר בראש העמוד ולהמשיך להקדיש לך את הזמן הראוי.

עצה נוספת שנרצה לצרף לקטע זה – מומלץ לגשת לכתיבת המבוא במידת מה של צניעות. לעיתים, מעסיקים יכולים להתרשם באופן שגוי מאדם המצהיר על יכולות גבוהות במיוחד בתחומים שונים (גם אם הדבר נכון), או מאדם אשר מצהיר על כל הכישורים והמעלות ללא איזונים כלשהם.

כך ניגש לכתיבת המבוא

המטרה של המבוא, כפי שאמרנו היא להציג את הכישורים והניסיון באופן מתומצת. לצד זה, יש שתי גישות למבוא, בהן השימוש תדיר, בכל פורמט של קורות חיים:

  • מטרת קורות החיים
  • סיכום קורות החיים

אם בוחרים בגישת "מטרת קורות החיים", נמקד את המבוא ב-2-3 משפטים המספקים סקירה כללית של הכישורים והניסיון התעסוקתי ומדוע אנו מעוניינים בתפקיד. אם מדובר במשרה התחלתית לקריירה שלך, ייתכן וזו הגישה

המתאימה, שכן הפסקה מתמקדת בשאיפות הקריירה שלך. מקרים נוספים בהם נשתמש בפסקת "מטרה" כמבוא:

  • מועמדים ללא ניסיון בענף
  • בוגרים "טריים" ממכללה או אוניברסיטה

במקרים הבאים, נשתמש בפסקת מבוא אשר מסכמת את קורות החיים מראש:

  • אם קיימים כישורים וניסיון ספציפי בענף
  • שינוי מסלול קריירה

סיכום קורות החיים, או לחלופין – סיכום מקצועי, כולל לרוב מספר משפטים המדגישים את ההישגים המשמעותיים והכישורים שנרכשו לאורך שנות הניסיון שלך.

להכיר את הכישורים הרכים והקשים שלך

כל אחד ואחת מאיתנו מתאפיינים בכישורים מסוגים שונים. בעוד הכישורים שנחשבים "קשים" יהיו קשורים למיומנויות נרכשות באמצעות חינוך, למידה או ניסיון תעסוקתי, הכישורים ה"רכים" שלנו הם אלו הקשורים באופי שלנו, כמו האופן בו אנו מתפקדים בקבוצה, מוטיבציה, יכולות ניהול זמן ועוד. בכתיבת קורות החיים מומלץ "לפזר" את הכישורים שלך בהתאם לסעיפים הרלוונטיים, ולא לערוך רשימה ארוכה של יכולות.

כמה דוגמאות לכישורים רכים

  • אחריות אישית ומשמעת עצמית
  • פתיחות מחשבתית
  • יושר ואמון
  • יזמות ומחויבות מקצועית
  • יכולות ניהול זמן
  • יכולות לחשיבה וביקורתית וניתוח

אלו כמה כישורים קשים, שייתכן שלא חשבת עליהם ככאלה:

  • הכרות עם שפות תכנות (יש לציין בשם המקורי ובבולד)
  • הכרות עם מערכות ניהול תוכן או מסדי נתונים שונים
  • יכולות ניתוח סטטיסטי
  • דיבור מול קהל
  • ארגז כלים להנהלת חשבונות (גם אם זה לא המקצוע שלך)
  • הכרות עם תוכנות גרפיות כמו Adobe וכדומה

לסיכום, מיומנויות קשות הן כאלו הניתנות לכימות, בעוד מיומנויות "רכות" מתבססות על דיווח עצמי ובעלות אופי איכותני יותר.

סעיפי בונוס שמומלץ לכלול בקורות החיים שלך

אם במקרה זכית בפרס כזה או אחר המעיד על יכולותיך, או לחלופין קיבלת מלגה שנחשבת למוערכת בתחום הפעילות שלך, קורות החיים הם בדיוק המקום לציין אותם. אז אם קיבלת הצטיינות אקדמית, מלגה חשובה, ביצעת תפקידי התנדבות משמעותיים או זכית בפרס חשוב על עבודתך – ניתן לשלב אותם כחלק נפרד או כתוספת לשורה קיימת הקשורה בקבלת ההכרה הזו.

רגע לפני שנפרדים – חמישה טיפים שיהפכו את קורות החיים שלך למקצועיים

בכל מדריך מקצועי קיימת רשימה כזו, אנחנו כאן כדי לוודא שהטעויות השכיחות הללו לא יהיו מנת חלקך, וכי קורות החיים שלך ישדרו את הרצינות הדרושה.

  • בחירת גופן מוכר וקל לקריאה בגודל שבין 9-12
  • שימוש בגודל טקסט אחיד לכותרות, תוכן והדגשות – לבחור בפורמט קבוע של גודל הגופן: 24 עבור שם מלא, 12 עבור כותרות בגוף הטקסט, 10 עבור פירוט
  • גופנים מומלצים לקורות חיים: David, Times New Roman, Ariel
  • שוליים סטנדרטיים של 2.54 ס"מ מעלה ומטה, ו3.18 ס"מ מימין ומשמאל. ניתן להשתמש בשוליים צרים יותר, אך מומלץ להימנע ממראה של קורות חיים גדושים, עמוסים וצפופים, שנראה שלא עברו עיבוד או סינון כלשהו
  • שמירת קורות החיים במספר פורמטים זמינים – docs, pdf ופורמט רלוונטי נוסף אם הענף התעסוקתי שלך דורש זאת, לא לשכוח להצמיד שם קובץ ברור לכל מסמך.