Mploy - איך עוברים בהצלחה מרכז הערכה?

Mploy - איך עוברים בהצלחה מרכז הערכה?

איך עוברים בהצלחה מרכז הערכה?

במהלך חיפושים אחר עבודה, לעיתים אנו נתקלים בבקשה מצד המעסיק הפוטנציאלי שלנו, לעבר במרכז הערכה. ייתכן ובקשה זו תיראה לנו תחילה מעט משונה. אחרי הכול, לשם מה מתקיים ריאיון עבודה אם לא כדי לבחון את הכישורים הדרושים לאיוש המשרה? אולם, מדובר בבקשה רווחת כיום מצד מעסיקים, אשר מעוניינים לחשוף עוד כמה רבדים בנו, כבני אדם, אשר אינם עולים מעל פני השטח במהלך ראיון סביב קורות החיים שלנו. העצה הטובה ביותר שנוכל לתת לך, היא פשוט להיות עצמך. אם לא יעלה בידך לעבור בהצלחה את שלב ההערכה, ייתכן שגם אופי וסוג העבודה אליה התמיינת אינם מתאימים לך בהכרח. אחרי הכל, מדובר במערכת יחסים הדדית וחשוב שסביבת העבודה שלך תאפשר לך להרגיש בנוח ובמקום טוב.

יחד עם זאת, יש כמה צעדים שניתן להתכונן אליהם מבעוד מועד כדי לעבור בהצלחה את ההערכה שהתבקשנו לעבור. אז בין ההכנה המנטלית והשחזת כישורי הריאיון שלך ובין הרגלי שינה טובה והכנת מצגת מנצחת – אלו כמה רעיונות ואפשרויות שיסייעו לך לעבור את ההערכה על הצד הטוב ביותר.

אילו כישורים ומיומנויות בודקים במרכזי הערכה?

מרכזים שונים בוחנים כישורים שונים. לרוב, מדובר בהערכה בהתאם לדרישות התפקיד אליו הגשנו מועמדות. במהלך הפעילויות במרכז ההערכה, ינסו המומחים להעריך את יכולותינו בתחומים מגוונים, אלו כמה מהם:

  • קבלת החלטות
  • עבודת צוות
  • מנהיגות
  • חשיבה ביקורתית
  • מיומנויות תקשורת בכתב ובעל פה

אלו כמה מהתכונות הנבחנות, אולם, אין זה בהכרח אומר כי כל התכונות נבדקות בו זמנית בכל פעם בה מגיע אדם להערכה. סט הכישורים והמיומנויות הנדרשות להערכה נקבע על ידי המעסיק, אשר מעביר את המידע והדרישות למרכז עצמו. בסוף התהליך המעסיק מקבל דוח מפורט והערכה לגבי כל הקריטריונים שביקש לבחון אצל המועמד.

לשמור על קור רוח ולהיות עצמך

מרגע שאנו נכנסים למרכז הערכה, אנשים שמים לב אלינו. בין אם אלו הבוחנים או האנשים שמצטרפים אלינו להערכה עצמה. לכן, שמירה על נימוס, קור רוח ואווירה טובה הם משהו שמומלץ להקדיש לו מחשבה. גם אם אנו מרגישים שבוחנים אותנו ומפלס החרדה עולה, חשוב לזכור כי מדובר בתהליך בו אנו מעוניינים ומאמינים שמתאים לנו. לכן, העצה הטובה ביותר היא להיות עצמך ולא אף אחד אחר. לצד נימוס, קור רוח וכנות, אלו כמה טיפים נוספים להתנהלות מיטבית במרכז הערכה:

  • מומלץ להגיע בלבוש רשמי, או סולידי
  • להגיע בזמן
  • להשקיט את המכשיר הנייד ולנטרל את הסחות הדעת
  • התנהלות בטוחה – לחיצות ידיים, להישיר מבט בשיחה ולשכלל את ההצגה העצמית שלך
  • לא לנסות להבין מה הבוחנים חושבים או לאן הם מכוונים – פשוט להיות עצמנו

לדעת למה אנחנו נכנסים

אם נניח לרגע בצד את הסקרנות הטבעית והצורך לעמוד בדרישות – חשוב להתכונן לתקופה כזו באופן ראוי. לכן, אם הפרטים היבשים כמו מיקום, שעות שהייה במרכז, הפסקות וכדומה אינן ברורות לנו – מומלץ לשאול ולברר לגביהן, לפני היום הראשון. כך, נוכל להתכונן מראש עם צידה לדרך, בקבוק מים וזמן פנוי ובעיקר – אורך רוח. ימים שכאלה עשויים להיות ארוכים, מתוחים ומתישים. לכן, חשוב להגיע במיטבנו ולפנות את הלו"ז מרעשי רקע ומחויבויות אחרות.

להכיר את החברה והתפקיד אליו מתמיינים

מרכזי הערכה בוחנים כישורים מסוימים עבור מקום העבודה בו אנו מתעניינים. לכן, מומלץ לערוך חיפוש ברשת, לשאול עובדים ולקבל כמה שיותר מידע על החברה עצמה ועל התפקיד המיועד. זה לא אומר שכל התשובות שלך יהיו בהכרח נכונות בראיונות השונים, אך אין ספק שניתן יהיה להרגיש את הקרקע יותר טוב ולדעת האם מדובר בחברה המעודדת שיתופי פעולה ועבודת צוות, או מקום עבודה שמקדם ומטפח מנהיגות.

לרענן את הזיכרון והכישורים הנדרשים

ייתכן והגשת את קורות החיים לפני כמה חודשים ורק עכשיו הגעת למרכז הערכה. לכן, מומלץ להתעדכן טרם ההגעה למרכז ולוודא שכל המידע טרי בראשך. ייתכן והתהליך כולל גם ראיון ומעבר על קורות החיים שלך כנקודת ההתחלה הטבעית. לכן, חשוב לדעת כיצד לגשת ולדבר על כל נקודה שציינת בקורות החיים. בנוסף, אם ציינת עבודת צוות כתכונה חזקה, או התבטאות בכתב ובעל פה – מומלץ להשחיז את הכישורים הללו בטרם ההגעה למרכז.

להתכונן לפרזנטציה מנצחת

ייתכן ונתבקש להציג מצגת כלשהי בתהליך ההערכה. אם זה המקרה, סביר להניח שהמעסיק סיפק את המידע הרלוונטי שצריך לעבור עליו במהלך ההרצאה או ההצגה שלך. יש הרבה סיבות טובות למה צריך להיערך למצב כזה באופן מיטבי. אלה הנקודות שמומלץ לעבור עליהן:

  • להכיר את קהל היעד
  • לבדוק איזה ציוד זמין במקום (מיקרופון, רולאפ, מקרן וכדומה)
  • להכין כרטיסיות עם נקודות לדיון
  • לערוך שקופיות עם נקודות ולא עם טקסט עמוס
  • לערוך חזרות מלאות לקראת הפרזנטציה ולקחת זמנים
  • להתכונן לשלב של שאלות ותשובות

כל התנאים האופטימליים להצלחה במרכז ההערכה

כאשר אנו מתחילים יום הערכה (או תקופה) במרכז שכזה, מומלץ לדאוג מראש לכל התנאים הבסיסיים שיאפשרו לנו לעבור את השלב הזה על הצד הטוב ביותר. כאן אנחנו מדברים על שינה טובה, תזונה וכושר גופני. לרוב, יודיעו לנו על מועד בחינות ההערכה בהתראה של שבוע או כמה שבועות. זה בדיוק הזמן שיהיה לנו להתכונן בכל מובן עבור הרווחה המנטלית, הנפשית והפיזית שלנו במהלך היום המאתגר הזה.

הקפדה על שינה מספקת

שינה טובה ואיכותית יכולה לחולל פלאים לא רק לעור הפנים שלנו. היא יכולה לתרום לריכוז ולערנות, להעלאת רף הסבלנות שלנו ועוד.

ארוחת בוקר מפנקת

תזונה בריאה ומאוזנת כאורח חיים, תורמת בכל היבט בחיינו ובכל זמן. כדי להימנע מנפילות אנרגיה, מומלץ לאכול ארוחת בוקר בריאה וטובה, לשתות מים בכמות מספקת ולהכין ארוחות ביניים מראש לזמני ההפסקות. היתרון הזה בא לידי ביטוי על אחת כמה וכמה כשמדובר ביום אינטנסיבי כמו יום הערכה.

פעילות גופנית מסודרת

בשבועות שלפני ההתייצבות במרכז ההערכה, מומלץ לאמץ שגרה של פעילות גופנית מכל סוג שנבחר. אין צורך להתחיל להרים משקולות אם מעולם לא ביקרת בחדר כושר. גם יציאה להליכה במשך שעה, שלוש פעמים בשבוע תתרום להפחתת מתחים וחרדות, לצד מאגרי אנרגיה חיוניים יותר.

הכנה מנטלית

לפני שמגיעים ליום כזה, מומלץ לחשוב כמה שיותר מראש על הכלים הזמינים לך, אשר יכולים לקדם אותך אל עבר המטרה, בהיבט הפסיכולוגי והמנטלי. תרגול מדיטציה, קריאת טקסטים מעוררי השראה, התייעצות עם מאמן תעסוקתי או אישי – כל אלה הם כלים טובים שיכולים להעלות את הביטחון העצמי, ולתרום להצלחה.